Copywriting i SEO, czyli sekret angażujących tekstów na strony

tekst na stronę www

Pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz. Ta zasada sprawdza się równie dobrze w życiu i internecie, w którym Twoi klienci szukają produktów i usług. Jeśli trafiają na stronę www, decydują o tym, czy będą ją przeglądać w zaledwie kilka sekund. W tym czasie musisz przyciągnąć ich uwagę i poprowadzić od punktu A do B, którym może być zakup produktu lub usługi. Jak to zrobić? Zadbaj o dobre treści, które zwiększą konwersje i oczarują użytkowników.

Jakie powinny być teksty na stronie www, by angażowały i sprzedawały? Na ten temat powstało już mnóstwo opracowań i badań. Część z nich mówi o tym, że w sieci lepiej niosą się rozbudowane i długie teksty, a inne, że tylko krótkie treści mają szansę, by zostać zauważonymi. Twierdzono już nawet  że użytkownicy internetu nie skupiają się dłużej niż 8 sekund, co w praktyce oznaczałoby, że zdolność koncentracji człowieka jest mniejsza niż u złotej rybki (czytaj więcej). W rzeczywistości okazało się to mitem, ale prawdą jest, że dziś zupełnie inaczej przyswajamy i selekcjonujemy informacje niż dawniej. Przykładowo jeszcze w 1984 r. średnio trafialiśmy na 2 tys. reklam dziennie, a w 2015 r. było to już 5 tys. (czytaj więcej). Wykształciliśmy, więc mechanizm obronny, który pozwala nam odnaleźć się  w szumie informacyjnym.

Jak użytkownicy czytają teksty na stronach internetowych?

Wyobraź sobie przeciętnego użytkownika internetu, który w przeglądarce ma otwartych kilka kart, a czytając jeden tekst, otwiera zawarte w nim linki i przechodzi do następnych stron. Media społecznościowe i sieć pełna nowych treści sprawiły, że wyrobiliśmy w sobie zdolność do szybkiej selekcji informacji. Skanujemy teksty i wybieramy z nich tylko to, co uważamy za użyteczne. Nie oznacza to jednak, że czytanie to zanikająca umiejętność.

Wręcz przeciwnie, okazuje się, że chętniej udostępniamy i dzielimy się artykułami, które wyczerpują temat i dane zagadnienia. Serwis BuzzSumo poddał analizie milion opublikowanych treści i okazało się, że materiały o objętości powyżej 1000 słów były częściej udostępniane od krótszych. Warto, więc pamiętać o tym, by na stronie www znalazła się przestrzeń dla obszernych i ciekawych wpisów np. w zakładce blog.

teksty na stronę www

Jak działa tekst na stronie internetowej?

Gdy klient odwiedza Twoją stronę pierwszy raz, musi zostać uwiedziony. Nie możesz przecież zanudzić go na pierwszej randce, bo z pewnością nie wróci. Przechodzisz, więc do konkretów, przyciągasz uwagę, rozbawiasz i prowadzisz rozmowę w taki sposób, by osiągnąć zamierzony cel. Tak właśnie powinien działać dobry tekst na stronie www. W zależności od jej struktury i założonych efektów dobierasz trafne treści, by oczarować użytkownika. Jaką siłę mają słowa? Wystarczy zmienić podpis pod przyciskiem zapisu do newslettera, by zwiększyć liczbę subskrypcji o 34 % (przykład). Odpowiednio dobrane zwroty CTA (call to action), chwytliwe nagłówki, a także dobór języka to zaledwie kilka składowych dobrego tekstu na stronie www.

Copywriting i SEO, czyli duet doskonały

Musisz pamiętać także o tym, by Twoja strona była widoczna w wyszukiwarkach. To oznacza, że treści, którymi wypełniasz witrynę, powinny być atrakcyjne dla algorytmów Google. Tekst na stronę www musi być, więc zoptymalizowany pod kątem SEO. Oznacza to unikalność i właściwy dobór słów kluczowych z krótkiego i długiego ogona, a także odpowiednie rozmieszczenie ich w tekście. Bez tego, nawet najciekawsze treści po prostu przepadną w oceanie internetu.

Jakie powinny być teksty na stronie, by zadziałały?

Ok. Wiesz już, że teksty na Twojej stronie powinny być konkretne, angażujące i przystosowane do wyszukiwarki Google. Jak jednak sprawić, by treści spodobały się użytkownikom i poprowadziły ich od punktu A do B, którym jest zakup Twojego produktu lub usługi, zarejestrowanie się w serwisie czy pobranie materiałów? Dobrze rozpoznaj potrzeby swoich odbiorców, zastanów się jakim językiem mówią, czego oczekują, jakie mają problemy i daj im receptę na ich rozwiązanie. Możesz także określić tzw. buyer persony.

Dobry tekst na stronie jak narkotyk?

Pamiętaj także o tym, że Twój potencjalny klient ma mało czasu i jest bardzo wymagający w stosunku do treści, które szybko selekcjonuje. Codziennie jesteśmy bowiem zalewani nowymi materiałami w sieci. Jest ich obecnie tak dużo, że tylko te wartościowe są w stanie przyciągnąć uwagę na dłużej. Co ciekawe, ludzki mózg, gdy trafia na interesujące informacje, chce dostać ich jeszcze więcej. Odpowiada za to chemiczny koktajl, który powstaje w głowie czytelnika, który trafił na interesujący go tekst. Przyjemność z czytania oczywiście nie powstanie, gdy mamy do czynienia z czymś nudnym i nieciekawym.

Minimum słów, maksimum treści na przykładzie Trello i Canva

Nikt nie lubi dłużących czy zawiłych opisów. Kluczem do stworzenia naprawdę dobrych treści na stronie jest przekazanie najważniejszych informacji z lekkością, która nie znuży użytkownika. Sprawdźmy zatem, jak ta zasada działa w praktyce.

przykład tekst na stronę

źródło: trello.com

Twórcy Trello, czyli aplikacji do tworzenia list z zadaniami i organizacji pracy, wiedzą, że nie warto rozpisywać się na temat cech swojego oprogramowania. Wymieniają trzy najważniejsze cechy i w dwóch zdaniach pokazują korzyści, które wiążą się z korzystaniem z Trello. Wystarczy jedno kliknięcie, by użytkownik, który widzi rozwiązanie swojego problemu na horyzoncie, zaczął korzystać z aplikacji.

Przykład tekstu na stronę www

źródło: canva.com

Jeszcze bardziej syntetyczny tekst znajdziemy na stronie startowej Canvy, czyli aplikacji do tworzenia prostych, internetowych grafik. Twórcy nie rozpisują się o ilościach dostępnych szablonów czy innych narzędzi, które udostępnia Canva, ale przechodzą prosto do konkretów i korzyści dla użytkowników. Canva w swojej komunikacji bawi się słowami i wykorzystuje je np. do zaciekawienia użytkowników, którzy czekają na zapisanie się projektu. Wtedy można poznać cytaty o kreatywności od ikon związanych z twórczym myśleniem, takich jak np. Albert Einstein.

Ok. Możesz jednak wątpić, czy strona Twojego biznesu, sklep internetowy czy landing page może być tak syntetyczny. Choć pewnych informacji nie da się pominąć, to trzeba je selekcjonować i można przedstawić je na różny sposób. Przykładowo, jeśli masz firmę budowlaną i zajmujesz się termoizolacją budynków, możesz napisać na stronie głównej o szczegółowych parametrach technicznych izolacji lub opisać ciepły i komfortowy dom i niskie rachunki, które będą efektem ocieplenia budynku. Nie bój się odniesień do emocji i wrażeń, szczególnie gdy dzięki nim lepiej przedstawisz korzyści. Pamiętaj, by zawrzeć najważniejsze i przydatne informacje o swoim produkcie lub usłudze, zwróć uwagę na to, co wyróżnia je spośród innych na rynku i jak rozwiązują one problemy klientów.

Uważaj na klątwę wiedzy

Choć znasz swój produkt od podszewki, to nie oznacza, że najlepiej go opiszesz. Możesz łatwo wpaść w pułapkę, jaką jest klątwa wiedzy. Twoi klienci nie muszą bowiem znać branżowego żargonu i mogą mieć problem ze zrozumieniem tego, co starasz się im tłumaczyć. Zacznij komunikować się z klientami prostym i zrozumiałym językiem, a zobaczysz, że Twoje usługi, nawet jeśli są skomplikowane, staną się przystępne dla odbiorców.

Podsumowanie, czyli dobry tekst na stronę w kilku krokach:

  1. Pamiętaj, że tylko wysokiej jakości treści mają szansę przyciągnąć uwagę.
  2. Określ cel, jaki chcesz osiągnąć dzięki swojej stronie www.
  3. Dobrze poznaj swoich odbiorców.
  4. Dostosuj treści do wyszukiwarek.
  5. Stosuj zasadę minimum słów – maksimum treści (pozbądź się ozdobników, zawiłych sformułowań i trudnych terminów).
  6. Stosuj zwroty CTA (call to action).
  7. Mów o korzyściach.

Jeśli potrzebujesz tekstów na stronę www, landing page lub chcesz wypełnić witrynę blogowymi treściami, napisz do mnie: agata.adamczewska@copyforcorpo.pl Mogę także przeredagować istniejące teksty, by lepiej odpowiadały potrzebom użytkowników i wyszukiwarki Google.

8 thoughts on “Copywriting i SEO, czyli sekret angażujących tekstów na strony

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *